PROGRAM ZAČÍT SPOLU
Program Začít spolu je pedagogický přístup, ve kterém se děti učí samostatně a kriticky myslet, pracovat s chybou, která je přirozenou součást učení a života. Důležité je pro děti bezpečné prostředí, ve kterém mohou svobodně vyjádřit své úspěchy nebo starosti, myšlenky, nápady, zkušenosti a zážitky z cesty za poznáním. Obsah probraného učiva odpovídá běžným třídám. Jiná je cesta, jak k daným cílům dojdeme. Je kladen důraz na skupinovou práci, komunikaci mezi dětmi, schopnost diskutovat, prosazovat své myšlenky, ale také umět naslouchat druhému a respektovat jeho názor.
Co program Začít spolu nabízí a podporuje?
Centra aktivit
Proces učení probíhá v centrech aktivit, která poskytují prostor pro individuální i skupinovou práci. Každé centrum je určeno jinému předmětu (např. Matematika, Objevy, Ateliéry, Český jazyk psaní, Český jazyk čtení atd.). Ve stejný čas skupinky pracují v jiném centru, tudíž na jiném zadání. V zadání jsou připraveny činnosti, které rozvíjejí dovednosti, kompetence a podporují mezi žáky komunikaci a vzájemné učení.
Podpora jedinečnosti
Děti jsou vnímány jako individuální osobnosti. Jsou aktivními účastníky procesu vzdělávání. Pedagog působí jako průvodce, který podporuje rozvoj charakterových vlastností osobnosti, které budou moci děti uplatnit v životě – odpovědnost, rozhodnost, cílevědomost.
Sebehodnocení
Žáci se učí hodnotit svou práci, říct si ocenění, ale i doporučení pro příště. Žáci společně s pedagogem používají různé metody sebereflexe a sebehodnocení, které podporují efektivní učení. Děti se učí stanovovat si individuální výukové cíle.
Chyba je součástí učení
Chybu využíváme jako nástroj k dalšímu rozvoji.
Zapojení rodiny
Spolupráce s rodinou je velmi důležitá. Rodiče se aktivně zapojují, pomáhají dětem se samostatnými projekty, snaží se být součástí vzdělávacího procesu. Podle individuálních možností se rodiče zapojují i do výuky, vymyšlením projektů, které zpestří výuku dětem. Společně s dítětem konzultují a hodnotí pokroky v portfoliu žákovských prací.
Radost z učení
Základem radosti z učení je pozitivní atmosféra, ve které se děti cítí v bezpečí. Děti rozvíjí komplexní sociální dovednosti, učí se naslouchání a vyjadřování skrze každodenní činnosti v ranním kruhu. Ve třídě je přátelská, bezpečná a otevřená atmosféra, ve které děti chtějí zkoušet nové věci, chybu berou jako příležitost pro další učení a mohou být samy sebou.
Vstřícnost a respekt
Vyučující, děti i rodiče spolu komunikují vstřícně a s respektem.
Svoboda a zodpovědnost
Výuka je konstruktivisticky zaměřená. Děti jsou spoluzodpovědné za své vzdělávání a mají možnost podílet se na jeho plánování, což posiluje jejich sebehodnotu a sebevědomí. Pracuje se s přirozenou touhou po vědění a vnitřní motivací, což je základním předpokladem k učení (se).
Odkaz na stránky:
Odkazy na videa:
https://www.youtube.com/watch?v=hpFoNhNbb9M
ZAUJAL VÁS PROGRAM? CHCETE, ABY SE VAŠE DÍTĚ VZDĚLÁVALO V NAŠÍ ŠKOLE S RESPEKTEM K JEHO JEDINEČNOSTI?
Napište nám a domluvíme si osobní schůzku, u nás jsou rodiče a žáci vítáni!
e mail: petr.kopriva@zsjablonnevp.cz