Ve dnech 18. až 21. listopadu 2024 proběhly na naší škole projektové dny, zaměřené na téma Česká republika a vše, co je s tím spojené. Na výběr měly z těchto témat: Česká města, Korunovační klenoty, České tradice, Husité, České pohádky – Krtek, Česká nej, Česká kuchyně, Pohoří a řeky ČR, Osobnosti české hudby, Místo kde žiji, České stopy ve vesmíru, Záhady a tajemství, České vynálezy, Český fenomén - pivovarnictví, Češi a sport a Móda a design. Následně se děti rozdělily do skupin podle témat, která si samy vybraly. Děti z 1. až 3. tříd, ze 4. až 6. a ze 7. až 9. tříd pracovaly společně. Cílem bylo uchopit dané téma tak, jak ho vidí děti, zpracovat výstupy, které pak prezentovaly ostatním spolužákům. Vznikly 3D modely, televizní reportáže, plakáty, modely šatů, ochutnávka a jiné. V těchto dnech byli učitelé důležitými průvodci, ale hlavní aktivita byla v rukou dětí. V rámci projektových dnů se děti naučily pracovat ve skupině, umět se domluvit s ostatními (i z jiných ročníků), respektovat názor ostatních, učit se integrovaně a v souvislostech. Níže si můžete prohlédnout průběh a výslednou práci děti.
Už nyní se těšíme na nápaditost dětí při dalších projektových dnech.
Mgr. Miluše Rejmanová, Ing. Zuzana Ryklová
A jak to viděli ostatní?
“Krajina České republiky- řeky a pohoří”
Žáci 4., 5., a 6. tříd, kteří si zvolili téma “Řeky a pohoří ČR” pracovali po vzájemné dohodě na třech 3D modelech. První model zobrazuje celou Českou republiku a její reliéf, kde jsou ve 3D rozměru znázorněna česká pohoří, nejvyšší vrcholy a nejdůležitější české řeky a města, jimiž protékají. Žáci tvořili reliéf pomocí papíru a sádry. Pracovali s mapou a snažili se o maximální možnou shodu v proporcích, což se jim velmi pěkně podařilo. Druhá skupina vytvořila 3D model hory Sněžky, kde vyznačila její patu, úpatí, úbočí, vrchol, hranici s Polskou republikou a dokonce i lanovku. Model vytvořili z polystyrenu, papíru a sádry. Třetí skupina vytvořila mapu toku řeky Labe, označila její pravé a levé přítoky a ústí do Severního moře. Dále vytvořila tabulku nejdelších toků v České republice, jejich prameniště a soutok nebo ústí. Poslední skupina vytvořila prezentaci na téma České pohoří a řeky, kde shrnula vše důležité o daném pohoří či řece.Všechny děti pracovaly se zaujetím a velkým úsilím vytvořit co nejlepší práce, což se jim velice podařilo. Mgr. Ivana Žmudová, Iveta Ryšavá
“Nej ČR”
Do tohoto projektu, jenž byl veden dle třífázového modelu E-U-R, se přihlásilo 30 žáků. V první fázi jsme svou činnost zahájili v kruhu na koberci, kde jsme se navzájem představili a sdíleli si myšlenky, které v nás dané téma evokuje. Poté si každý napsal vlastní téma, které by chtěl více prozkoumat, a po hlasování bylo vybráno 7 nejzajímavějších: nejlepší fotbalista a brankář, nejlepší hokejista a brankář, nej ptáci, nejmenší obec, nejmenší jezero, největší sněhulák a nejvyšší strom ČR. Následovalo rozdělení do skupin, kde se potkali vždy zástupci všech tří ročníků. Vlastní tvorba začala myšlenkovou mapou, do níž si zaznamenali veškeré nápady a sepsali potřebný materiál. V druhé fázi si žáci vyhledávali a rozšiřovali vědomosti o svém tématu a pustili se do výroby plakátů, obrázků, prezentací a prostorových modelů. V poslední fázi jsme společně reflektovali a hodnotili průběh práce během všech tří dnů. Odměnou pro všechny zúčastněné byla závěrečná výstava v prostorách školy. Děkujeme za pomoc a spolupráci asistentkám pedagoga Nataše Kovačovičové a Heleně Hájkové. Mgr. Lenka Nováková a Mgr. Tereza Hofmanová
“Čeští válečníci - husité”
Žáci 1. až 3. tříd se nejprve seznámili s dobou, ve které Jan Žižka žil. Poté se společně domluvili, jak téma zpracují. Vyrobili si historické zbraně a vyzkoušeli si, jak se s nimi v minulých dobách bojovalo. Vše znázornili pomocí myšlenkových map, kde si potřebné informace vyhledali v knížkách a na mapách. Na závěr natočili medailonek, kde představili ostatním průběh historického boje husitů a zhodnotili průběh celého projektu. Mgr. Hana Stryalová
https://www.youtube.com/shorts/CzM-QPjyPh8
https://youtube.com/shorts/oIVMd4az2w4
https://youtube.com/shorts/B9CXCnlN5qU
“České tradice”
Žáci 1. až 3. tříd se společně shodli na tom, že nejkrásnější českou tradicí je oslava vánočních svátků. Nejdříve diskutovali o tom, co vše se jim vybaví, když se řeknou „Vánoce“ a tvořili si myšlenkové mapy. Následně probrali, co a jakou formou chtějí prezentovat. Z jejich návrhů tedy vzešla divadelní scénka, štědrovečerní tabule z modelíny doplněná adventním věncem a ozdobeným stromečkem, výstava vánočních zvyků a v neposlední řadě také originální Ježíškův vůz na dárky a plakát s cizojazyčnými nápisy „Veselé Vánoce“. Během tvoření si žáci vánoční zvyky vyzkoušeli na vlastní kůži a zažili tak házení pantoflem, krájení jablíčka, pouštění lodiček nebo lití olova (vosku). Práce na projektu je moc bavila, téma jim bylo velmi blízké a příjemně se tak naladili na přicházející Vánoce. Mgr. Hana Brodilová, Mgr. Jana Doubková a Pavlína Koprnická
"Móda a design" idk - YouTube
Na úvod se žáci 7. - 9. tříd seznámili s významem slova "design" a co vše zahrnuje. Následně si žáci vybrali české osobnosti působící v oblasti módního designu, type designu, produktového designu (práce se sklem nebo nábytkem) a designem šperků. Jednotlivě nebo ve skupinách vytvořili medailonky, které blíže charakterizovaly činnost a výrobky vybraných osobností. V dalších dnech se žáci zaměřili na činnost spojenou s výrobou šperků, navrhovali své modely šatů a módní doplňky, dále vytvořili vlastní typ písma a dle nákresů zhotovili architektonická díla. Průběh projektových dnů si samozřejmě pečlivě zdokumentovali. Věříme, že si žáci projektové dny užili a jsme velice rády, že díky tomu mohla vzniknou i netradiční díla. Mgr. Veronika Pěčová a Ing. Zuzana Ryklová
“Český fenomén - pivovarnictví”
V rámci projektových dnů se naše skupinka žáků 7. - 9. tříd věnovala pivu. Nejdříve vyráběla tzv. kvasku. Nápoj podobný pivu z kvasnic, cukru a chleba. Žáci na tomto experimentu pochopili princip kvašení. Následně vypracovali mapu pivovarů Libereckého kraje, nutriční složení piva, jeho klady a zápory pro zdraví člověka. Věnovali se i pivovarnickým nej nebo historii vaření piva na našem území. Ve středu žáci navštívili náš nejbližší pivovar ve Cvikově, kde viděli celý proces vzniku piva naživo. Jako doplnění si dále studenti vymysleli návrhy vlastních etiket. Mgr. Kamila Šubrtová a Mgr. Katarína Hůzlová
“Místo kde žiji”
Žáci ze 4. - 6. třídy se rozdělili náhodně do 4 skupin. Každá skupina dostala dobové fotografie o Jablonném. Během procházky po městě pořizovali fotografie ze současné doby a následně tvořili plakáty. Zajímavé pro žáky bylo i to, že v kostele navštívili vyhlášené katakomby. Další den následovalo společné čtení pověstí. Žáci také vytvořili myšlenkovou mapu, plakáty a vlastní pověst na téma: "Pověst o Zdislavě v dnešní době". Zároveň si nahráli audio záznam pověsti. I když spolupráce ve skupině nebyla vždy ideální, přesto si žáci projekt náramně užili. Mgr. Šárka Kultová a Mgr. Monika Šofrová
“Češi a sport”
Naše skupina (žáci 7. - 9. tříd) se ponořila do světa českého sportu a jeho bohaté tradice. Nejprve jsme se věnovali biatlonu, kdy jsme měli jedinečnou příležitost setkat se s bývalým reprezentantem Jaroslavem Soukupem. Poté jsme se zaměřili na dva nejpopulárnější sporty v Česku – fotbal a hokej. Prozkoumali jsme české kluby i slavné hráče, kteří nás reprezentovali na světové úrovni. Zajímali jsme se také o historii olympijských her a navrhli vlastní originální designy medailí. Na závěr jsme se pustili do tvorby úplně nových sportů – vznikly rakball a fokivote. Nejenom, že jsme o nich připravili plakáty a navrhli dresy, ale také jsme si je vyzkoušeli v praxi. Mgr. Nikola Bezděkovská
“Tajemství a záhady”
V projektu Tajemství a záhady České republiky jsme se zaměřili na místa, osobnosti, události a další skutečnosti, které jsou z nějakého důvodu opředeny tajemstvím. Věnovali jsme se fenoménu čarodějnictví na českém území, historii Ďáblovy bible a dalších pověstí popisující upsání se ďáblu. Žáky zaujaly tajemné hřbitovy, především Bohnický hřbitov přezdívaný hřbitov bláznů. Dále jsme pátrali po vrahovi Otýlie Vranské, vyrobili jsme si lektvary a zaklínadla, jednotlivá místa zaznamenávali do vytvořené mapy a také jsme některá tajemná a záhadná místa navštívili: Ukrajinský hřbitov, Zdislavinu studánku a okolí baziliky. Žáky velmi bavilo natáčení videí, která zpracovali velmi zdařile jak po obsahové, tak technické stránce. Mgr. Lucie Cidlinská
https://www.youtube.com/playlist?list=PLfzgrTnLEr79nfEoFy11ge4xSPbhLkM8V
“Česká kuchyně”
Skupina 16 dětí ( žáci 4., 5. a 6.ročníků) se pustila do mnoha aktivit na téma česká kuchyně. Velké množství nápadů se kterými žáci přišli, se podařilo uskutečnit. Žáci spolupracovali, dokázali se dohodnout na společném dílu, jako je přinést suroviny a podle svého receptu vytvořit velmi dobré pochutiny, které si mezi sebou hodnotili a ochutnávali. To mělo největší úspěch – ochutnávat a tvořit dále. Projekt byl pro žáky velmi přínosný, zažili spoustu příjemných okamžiků, obohatili se o další informace, nápady, vyměnili si mezi sebou recepty, dokázali vytvořit výbornou studenou kuchyni, ale i z dalších materiálů dokázali vytvořit velmi pestré a krásné makety jídel. Mezi velká úskalí projektu v naší kuchyni byla místnost, která nebyla kuchyní, ale třídou, kam jsme si museli donést veškeré potřebné kuchyňské náčiní. Dále bych upravila časový úsek, 4 dny byly dlouhé, stačily by tři dny. Akci považuji za přínosnou, ale velmi náročnou na každodenní přípravu. Mgr. Lenka Pešková, Markéta Skrbek
“České pohádky - Krtek”
Podtéma České pohádky – Krtek zaujalo 36 žáků z 1. až 3. ročníku. Již samotná příprava byla u některých žáků precizní a nápaditá. Při úvodním motivačním ranním kruhu žáci s nadšením sdělovali své návrhy, společně se dohodli na třech formách tvoření a rozdělili se do třech skupin. V každé skupině byli žáci ze všech ročníků. Skupina, která tvořila plakát, se zaměřila na vyhledávání informací o krtkovi, na vybarvování a na přípravu krátké básničky o krtkovi. Druhá skupina si zvolila tvorbu společné knihy s textem a obrázky. Pro prezentaci své knihy si také připravili krátkou báseň. Poslední skupina se pustila do náročné přípravy loutek a kulis pro krátké divadelní představení o krtečkovi a vánočním stromečku s kouzelnými ozdobami. V průběhu celého projektu žáci zpočátku překonávali prvotní ostych, později si rozdělili role, spolupracovali a každý přispěl podle svých možností do společného díla. Závěrečné hodnocení ukázalo, že si každý zvolil téma správně a že činnostní učení má smysl. Mgr. L. Králíková, Mgr. M. Králík, J. Vaňková
“Korunovační klenoty”
Naše skupina složená z prvňáčků, druháčků a třeťáků se zaměřila na korunovační klenoty. Skupinu čekalo tvoření koruny, žezla a jablka, což nás velmi bavilo. Nejprve jsme shromáždili informace o historii těchto klenotů a zjistili, jaký význam mají pro korunovaci králů a královen. Poté jsme se pustili do samotné výroby, při které jsme využili různé materiály, jako jsou papír, stříbrné drátky a barevné kamínky. Nakonec jsme prezentovali naše výtvory a shodli se, že jsme si odnesli nejen nové znalosti, ale také skvělé zážitky z práce v týmu. Mgr. Sabina Rybářová, Adéla Pavlisová
“České vynálezy”
Tématem významných českých vynálezů se zabývali žáci 7. - 9. tříd. Během prvního dne vytvářeli 3D model vybraného vynálezu. Vznikly tak krásné modely bleskosvodu, kontaktní čočky, lodního šroubu, obloukové lampy a nezapomněli jsme ani na kostkový cukr. Druhý den jsme se vydali na exkurzi do CXI na Technické univerzitě v Liberci. Tam jsme se dozvěděli spoustu zajímavých informací o výrobě a využití nanovláken a nanomateriálů. Během exkurze pořizovali žáci fotografie a videa, aby z nich pak ve středu mohli vytvořit reportáž. To se ukázalo být nejtěžším úkolem. Šikovní kameramani, reportéři a střihači se ale skvěle popasovali i s tímto. Výsledky jejich práce můžete shlédnout níže na uvedených odkazech. Mgr. Radomír Stupka, Mgr. Miluška Rejmanová, Jaroslav Pytlík
"Osobnosti české hudby"
Žáci si vybrali osobnost Bedřicha Smetany, protože mají jeho jméno v podvědomí a shodou okolností slaví tento rok i 200. výročí jeho narození. Pojali toto téma teoreticky – zjistili něco málo o jeho životě a operách, včetně jeho nejznámější opery Prodaná nevěsta. Z kartonu vyrobili osobu Bedřicha Smetany v životní velikosti. Prakticky si vyzkoušeli hraní na boomwhackers, kdy společně zahráli předehru z opery Libuše. Zajímavý byl pro ně také nácvik tance kvapík, který následně zatančili při prezentaci. Mgr. Gabriela Vávrová, Mgr. Martina Rybová
https://youtube.com/shorts/48GhjFD5fO0?feature=share
"Města ČR"
V naší skupině se sešly děti z prvních, druhých a třetích tříd. Uspořádali jsme 5 skupin a společně vymysleli 5 měst, která se stala hlavním tématem. Nakonec byla vybrána tato města: Liberec, Praha, Pardubice, České Budějovice a Brno. Děti si nejprve sepsaly, co o těchto městech vědí z vlastních zkušeností. Poté dostaly tablety a hledaly informace, které se k těmto městům vztahují. Na závěr si vybraly jednu typickou věc a různými způsoby ji ztvárnily. Mgr. Petra Tomková, Mgr. Denisa Čermáková, Markéta Trlicová
Pohoří a řeky.pptx (–; 2 803,48 kB) | 25.11.2024 11:31 |