Učení venku je pro prvňáčky způsob, jak podnítit jejich zvídavost a rozvíjet dovednosti. Během těchto venkovních vyučovacích aktivit mají děti možnost spojit učení s přírodou a zároveň si vytvářet pozitivní vztah k učení.
Děti zkoumají přírodní prostředí, učí se rozpoznávat rostliny a ptáky nebo sledují změny počasí. Při matematických hrách využívají k počítání a třídění venkovní prvky, jako jsou kameny nebo klacky.
Velmi oblíbené je u dětí vytvoření venkovního uměleckého ateliéru, kde mohou experimentovat s různými materiály a vytvářet svá vlastní umělecká díla. Hry a týmové aktivity také podporují sociální dovednosti a vzájemnou komunikaci mezi dětmi.
Celkově lze říci, že učení venku pro prvňáčky přináší nejen vzdělávání, ale i radost a dobrodružství spojené s objevováním přírody a společného prožívání.
Proč se učit venku?
1. UČIT SE VENKU DĚTI BAVÍ
Učení venku je názorné, třírozměrné, pestré. Přináší mnoho nových podnětů nejen pro naše smysly, ale i pro naše myšlení.
2. ZVYŠUJE ZÁJEM O UČENÍ
Spojení se skutečným světem přináší pocit smysluplnosti učení. Roste pocit uspokojení z vlastního učení. Snižuje se počet absencí.
3. ZLEPŠUJE VZDĚLÁVACÍ VÝSLEDKY
Co se naučíme skrze zážitky venku se v mozku ukládá hlouběji a snadněji se vybavuje. Kontakt s přírodou zlepšuje pozornost a soustředění.
4. UČENÍ VENKU PODPORUJE ZDRAVÍ DĚTÍ
Pobyt a pohyb venku snižuje nadváhu a obezitu, zlepšuje fungování imunitního systému a snižuje počet nemocí.
5. ZVEDÁ SPOKOJENOST A NÁLADU DĚTÍ I UČITELŮ
Kontakt s přírodou významně přispívá k duševnímu zdraví a pohodě. Snižuje stres, úzkosti a deprese.
6. POSILUJE VZTAHY MEZI DĚTMI I S UČITELI
Venku děti rozvíjí nejen své znalosti, ale současně i emoční a sociální inteligenci. Snižují se důvody ke vzniku agresivity a násilí.
7. UČIT SE VENKU JE PŘIROZENÉ
Děti se učily venku více než 99 % lidské historie. Jsou na to připravené.
Naše vize je dostat všechny DĚTI VEN, kde se mohou učit a hrát si plnohodnotně.
Mgr. Sabina Rybářová