Jak probíhal rok 2023 v naší škole? Dovolím si nejprve krátké ohlédnutí po provozní, poté po pedagogické stránce. Do roku 2023 vstupovala naše škola s obavami, jak zvládneme vrcholící energetickou krizi. Díky zavedení mnoha úsporných a režimových opatření jsme obstáli a příspěvek na provoz mohl posloužit nutným opravám a změnám naší školní budovy, do které jsme začlenili i základní uměleckou školu. Novou podlahovou krytinu má 5 učeben, na zahradě vyrostlo zastřešené pódium, vybudovali jsme ateliér pro výtvarnou výchovu, získali jsme solární lavičku, pořídili nové herní prvky pro školní družinu, interaktivní displeje do 3 tříd, variabilní žákovské lavice, židle do jídelny a do tříd a mnoho dalšího. Vybavení pro výuku nezískáváme pouze z příspěvku od zřizovatele, ale využíváme vlastní vedlejší hospodářskou činnost, čerpáme dotační tituly, zejména tzv. Šablony, aktivně vyhledáváme sponzory a nadace podporující školy. Největší podpory se nám dostalo od nadace ORLEN Unipetrol, nadace ČEZ, Honebního společenstva Valdov a HLK STEEL, s.r.o., velice jim děkujeme a jejich pomoci si vážíme. Naše vedlejší hospodářská činnost zahrnuje pronájmy, zejména tělocvičen, které jsou hojně využívány, obědy cizím strávníkům, ale třeba i pořádání jazykových kurzů pro dospělé či příměstského tábora. Jsme velice rádi, že v rozpočtu města na rok 2024 je počítáno se stavebními úpravami v naší škole, díky kterým přestěhujeme všechna 4 oddělení školní družiny z 2. patra do přízemí. Děti tak budou mít pouze pár kroků na školní zahradu, velmi se zjednoduší ranní příchody a odpolední vyzvedávání družinských dětí. Díky přestavbě vzniknou společné centrální šatny pod dohledem vrátnice, zvětší se společné prostory, místo školní družiny vzniknou jak potřebné učebny pro základní školu, tak i plnohodnotné zázemí pro základní uměleckou školu. Naše 50 let stará školní budova se tak přiblíží požadavkům dnešní doby, kdy se školy staví již úplně jinak.
Po stránce pedagogické jsme se v roce 2023 snažili reagovat na celospolečenské potřeby. Jsem přesvědčen, že jsme upevnili pozici naší školy mezi školami progresivními, inovativními a kooperujícími. Pryč jsou doby, a je to dobře, kdy žáci s rukami za zády nesměli vyslovit vlastní názor, pokud zrovna nebyli tázáni, kdy byly běžné tělesné tresty, a hlavní vyučovací metodou byl dril. Dnes je pro nás důležité, aby se žáci vzdělávali v příjemné atmosféře založené na vzájemné důvěře, žáci jsou pro nás, stejně jako jejich rodiče, partnery, jejichž názor nás zajímá, nestavíme se do role polobohů, ale snažíme se být průvodci a našim žákům naslouchat. A ono to funguje velmi dobře. Klima, vztahy ve škole a celkové nastavení jak žáků, tak učitelů, jsou na mnohem vyšší úrovni, nežli tomu bylo před léty. Výrazně ubylo agrese, zloby, hluku, krádeží, vulgarit. Přibylo pochopení, spolupráce, angažovanosti. Absolventi naší školy mají vysoce nadstandartní úspěšnost u přijímacích zkoušek na střední školy. Jsem rád, že ke stejnému názoru dospěla i Česká školní inspekce, která nás navštívila na jaře, a jejíž hodnocení pro naši školu dopadlo naprosto skvěle. Na prvním stupni se u nás zabydlel program Začít spolu, naši žáci začínají školní den v ranním kruhu, často pracují v centrech aktivit, rozhodně se učí spolupracovat, navzájem si pomáhat. Skupinová a kooperativní výuka je běžná i na druhém stupni. Novinkou roku je projektová výuka formou eduScrumu (vzdělávací metoda založena na Scrumu, žáci plánují a vymezují své vlastní aktivity a zároveň sledují a ovládají vlastní pokrok, učitel určuje obsah, koučuje a uděluje rady), metoda CLIL (výuka předmětů s využitím anglického jazyka), jednou týdně využíváme rodilou mluvčí v hodinách angličtiny, zlepšujeme se v badatelské výuce, disponujeme mnoha moderními pomůckami včetně robotů, využíváme chromebooky napříč předměty, prostě děláme vše pro to, abychom poskytovali našim žákům to nejlepší, co můžeme. I proto se naši učitelé neustále školí, zejména v nových metodách práce, jako je program Začít spolu a eduScrum. Zajímají nás i zahraniční zkušenosti, jenom v roce 2023 absolvovali naši učitelé týdenní stáže v Dánsku, Polsku, Španělsku a Itálii, mnoho poznatků ze zahraničních škol aplikujeme při výuce. Spolupracujeme i s českými školami a institucemi zabývajícími se vzděláváním, vyhledáváme příklady dobré praxe a sami se rádi podělíme o naše poznatky a zkušenosti. Jsem velice pyšný na kolektiv zaměstnanců školy, který svou náročnou práci a zavádění inovativních a progresivních metod zvládá výborně.
Jak ale vypadá zavádění v textu zmiňovaných inovativních metod v řeči čísel? Jednak dochází ke zlepšování prospěchu žáků, pominuli covidové roky, pohyboval se průměrný prospěch bez prvních tříd (s nimi nelze porovnat, nyní mají slovní hodnocení) na prvním stupni před inovacemi kolem 1,3, od roku 2021 je to cca 1,2. Na druhém stupni je rozdíl větší, z průměru kolem 1,85 je to nyní cca 1,4. Jsme ve škole tedy jenom mírnější? Nebo jsou na tom naši žáci lépe? Třeba napoví čísla přijímačková. Pravdou je, že naše škola nikdy neměla problém s umístěním absolventů. Rozdíl je v tom, na jaké školy odcházejí. Před zavedením inovativních metod byl poměr žáků odcházejících na střední školy a gymnázia vůči žákům nastupujícím na střední odborná učiliště 50/50. Školní rok 2021/2022 přinesl poměr 62/38 a v roce 2022/2023 odešlo na střední školy a gymnázia dokonce 84 % absolventů naší školy, 16 % pak zamířilo na střední odborná učiliště. Nicméně se nesmíme nechat uchlácholit čísly a ve své práci nemůžeme polevit. Od příští školního roku plánujeme postupně zavádět integrovanou výuku přírodovědných předmětů a řadu dalších změn, o kterých vás budeme postupně informovat.
S přáním příjemně strávených vánočních svátků a všeho nejlepšího do nového roku Mgr. Petr Kopřiva, MBA