Naše kolegyně 14 dní před námi vyrazily na sever, my jsme se rozhodli seznámit se se školstvím na jihu. Ve dnech 19. až 24. dubna se čtyři pedagogové (Mgr. Miluše Rejmanová, Mgr. Ivana Šubrtová Kotková, Mgr. Lucie Cidlinská a Mgr. Petr Kopřiva, MBA) účastnili stáže v rámci programu Erasmus+ ve Španělsku.
Školu Ceip Freinet jsme měli v dochozí vzdálenosti od našeho ubytování v centru města Almería, které se nachází u moře ve španělské Andalusii. Je to pěkné město s 200 000 obyvateli, je obklopené horami a jedinou pouští v Evropě (alespoň dle našeho průvodce Christiana) a určitě jste už někdy jedli zeleninu, která byla vypěstována v jednom z tisíců skleníků, které se táhnou kilometry andaluskou krajinou.
Školní systém se ve Španělsku trochu liší. Je rozdělen na povinné primární a sekundární vzdělání. Primární je od 6 do 12 let, ale součástí školních budov bývají i školky pro děti od 3 let a děti se tam již často učí psát. Sekundární vzdělání je určeno pro žáky od 12 do 16 let a žáci jsou připravováni na další studium. Škola Ceip Freinet nabízela primární a předškolní vzdělání. Existují i školy, které mají oba stupně dohromady.
Žáci se ve škole Ceip Freinet učí od 9 do 14 hodin v blocích po 30, 60 nebo 90 minutách. Hlavní přestávku od 12 do půl jedné tráví většina dětí venku na velkém dvorku s hracími prvky, ke kterému přiléhají i sportovní hřiště. Tyto venkovní prostory sdílejí s další školou, do které chodí hluché děti. Některé z nich se účastní se svými asistenty i klasické výuky se zdravými dětmi. Hlavním cizím jazykem je angličtina, kterou se žáci učí již ve školce, ve 4. třídě jim přibyde ještě francouzština. Někteří učitelé používají angličtinu i v běžné výuce - např. tělocviku - učitel říká pokyny španělsky i anglicky. V sešitech jsme viděli také dvojjazyčné zápisky a ve vyšších ročnících měli i pár otázek v angličtině v testu.
Nejvíce jsme ocenili příjemnou a přátelskou atmosféru školy, všude na vás dýchala španělská pohoda a lehkost. Učitelský sbor v čele s paní ředitelkou nás přijal velmi vlídně, na všechno nám odpověděli, umožnili nám náslechy v hodinách, vždy jsme si mohli vybrat z nabídky, co by nás zajímalo nejvíce. Největší pozornost nám věnoval učitel a koordinátor pro spolupráci s jinými školami Christian, který nám doporučoval, kde se najíst, co vidět, a sám nás doprovázel nebo nás dokonce na pár výletů vzal svým autem.
Stáž nás opět obohatila, paní učitelky Cidlinská a Rejmanová si procvičily svou španělštinu a všichni se těšíme na další spolupráci s touto školou. Paní učitelka Kotková si už domluvila on-line komunikaci mezi žáky obou národností.
Mgr. Lucie Cidlinská, Mgr. Miluše Rejmanová, Mgr. Ivana Kotková Šubrtová, Mgr. Petr Kopřiva, MBA